Harlingerweg 18 (voor 1933 Harlingerweg nr. 12)

Straat:Harlingerweg
Huisnummer:18
Toevoeging:voor 1933 Harlingerweg nr. 12
Kadasters:D
1713:
1808:
1885:
1908:
Foto's
Inwoners
Eigenaars

Foto's

Rijkspolitie Franekeradeel
Harlingerweg 18
Datering: 12-12-1989
Bron: Handel & Nijverheid
Identificatienummer: A-08-05-00070
"Tweede Wereldoorlog: Duitse helm die is achtergelaten in Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1945
Bron: Fries Verzetsmuseum: VM03699_01
Identificatienummer: A-04-01-00590
Tweede Wereldoorlog: Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-00592
Tweede Wereldoorlog: Overblijvsel van Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-00593
Tweede Wereldoorlog: Luchtfoto van Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: https://airbornearnhem.nl/WillemTiemens/radiopeilstations.htm
Identificatienummer: A-04-01-00594
Tweede Wereldoorlog: Voorbeeld van een peiltoren zoals er zeker 5 in Franeker hebben gestaan. Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: https://airbornearnhem.nl/WillemTiemens/radiopeilstations.htm
Identificatienummer: A-04-01-00595
Tweede Wereldoorlog: Luchtfoto van de sporen van Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra). In het midden de Boerderij van Westra.
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-00596
Stoel die is achtergelaten in Peilstation Löwenzahn. Het Jägerleitstellungen (vliegtuigcontrole centrum, Peilstation ) van Löwenzahn 1 aan de Harlingerweg. Een peilstation vangt radiosignalen op die de locatie van vliegtuigen bepalen. Vanuit het peilstation werden Duitse jachtvliegers van vliegbasis Leeuwarden geïnformeerd waar vijandelijke vliegtuigen zich bevonden.
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: Fries Verzetsmuseum: VM46068_01
Identificatienummer: A-04-01-00598
Tweede Wereldoorlog: Duitsers: Karl Hammberger als Oberleutnant van de Oostenrijkse luchtmacht, waartoe hij na de oorlog weer toetrad en waarin hij opklom tot de rang van Oberstleutnant (kolonel) In de loop van de tijd verschenen er ook nog Leutnant Henkens, Leutnant Hartung de Grote, Oberfeldwebel Paul Kühn, Feldwebel Seela en Feldwebel Sattel in Löwenzahn. Met behulp van löwenzahn ( Paardenbloem) kon de positie van één jachtvliegtuig dat met de juiste ontvanger/zender was uitgerust worden uitgerekend. Met een regulier radar werd de positie van de 'vijand' bepaalt. Aldus kon de jagers naar de bommenwerpers worden geleid. Het systeem was omslachtig omdat slechts één vliegtuig per 'toren' kon worden begeleid. De rest van de formatie was dus van dit ene vliegtuig en vlieger afhankelijk. Daarom was Löwenzahn voorzien van diverse torens. Het werkte als volgt: Er werd een signaal naar de kist gestuurd, deze ontving het signaal en retourneerde het. De tijd die het signaal nodig had om terug te keren werd gemeten dan wist men de afstand en ook uit welke richting het kwam. Daardoor was de positie bekend. Eerder werd een variant gebruikt het zg Y-gerät. De kist vloog een koers, in rechte lijn, naar het doel, en op de juiste afstand (van te voren berekend) werden de bommen losgelaten, automatisch of handmatig. Handig in het donker of boven de wolken, maar gevoelig voor storingen van de vijand. In Franeker stonden de torens o.a aan de Donjumerlaan (Hertog van Saxenlaan) en de Sexbierummerweg. (Land van R. v.d. Wal) ongeveer aan de Getwerderdyk bij het viaduct van de A31 ( Bron: Gerke Hofstra)
Harlingerweg 18
Datering: 1940-1945
Bron: https://airbornearnhem.nl/WillemTiemens/radiopeilstations.htm
Identificatienummer: A-04-01-00604
Begraafplaats aan de Harlingerweg. Vanwaar de foto is genomen was vroeger de ingang van de begraafplaats. Deze is in de jaren 50 verhuist naar de huidige locatie. de poort is toen bij de ingang van het stadpark ernaast verplaatst, waar het nog steeds de ingang markeerd.
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00077
Stadspark met een oude brug, na herinrichting van het park vervangen door een moderner exemplaar
Harlingerweg
Kadasternummer: B197,B198
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00079
Ingang van het Stadspark, met de oude poort van de Hortus van de Franeker Academie aan de voorstraat (nu de Voorhof)
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00080
Stadspark met een oude brug
Harlingerweg
Datering: 1964
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00081
De stadsvolière in het Franeker Stadspark in de Winter.
Harlingerweg
Datering: 1968
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00082
De vijver met vogelhuisje in het Franeker Stadspark
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00083
De vijver met vogelhuisje in het Franeker Stadspark
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00084
De vijver met vogelhuisje in het Franeker Stadspark. Op de achtergrond de stadsvolière.
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00085
Winter in het stadspark
Harlingerweg
Datering: 1986
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00086
De oude Ingang van de Franeker begraafplaats, met de oude poort van de Hortus van de Franeker Academie aan de voorstraat (nu de Voorhof)
Harlingerweg
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00087
Harlingerweg Theehuis in de tuin van Groot Lankum
Harlingerweg
Bron: Sietske Bergema
Identificatienummer: A-02-02-00647
De boerderij is afgebroken voor het maken van het politiebureau. Het politiebureau is later weer afgebroken voor Gemeentehuis. Er was naast deze boerderij nog een vrijstaand huis (links), ook dat moest wijken. (Bron: R.Visser) Op de achtergrond zou dan de oude garage van transportbedrijf Haitsma en Boorsma zijn Hiervoor in gebruik van de Duitsers tijdens de oorlog en ook door deze gebouwd.
Harlingerweg
Fotograaf: J. Heitman - de Groot
Identificatienummer: A-08-01-00292
Agrarische dagen 1974 775 jaar Stad Franeker Harlingerweg Stadspark
Harlingerweg
Datering: 1974
Fotograaf: Arjen Miedema
Bron: Arjen Miedema
Identificatienummer: A-13-01-00081
Tolhuis ter hoogte van de oude ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Datering: ca 1880
Bron: Vereniging Vrienden van de Stad Franeker
Identificatienummer: A-23-01-00102
Oude ingang van de begraafplaats aan de Harlingerweg, deze poort stond op de Voorstraat op de plaats van de Kerk, en diende als ingang van de Hortus Botanica van de Franeker uiniversiteit. Heden ten dage staat deze poort bij de ingang van het Stadspark aan de Harlingerweg
Harlingerweg
Bron: Vereniging Vrienden van de Stad Franeker
Identificatienummer: A-23-01-00105
Het zwarte paadje, Nu leid deze naar het terrein van de GGZ. Tot 1843 was dit de weg naar Harlingen. Met de aanleg van de rijksweg werd de route naar Harlingen een stuk gemakkelijker en korter. Dit was ook de weg die dokter Andela altijd liep
Harlingerweg
Bron: Vereniging Vrienden van de Stad Franeker
Identificatienummer: A-23-01-00111
Begraafplaats
Harlingerweg
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00625
Psychiatrisch Ziekenhuis
Harlingerweg
Datering: 09-06-1988
Bron: Handel & Nijverheid
Identificatienummer: A-08-05-00062
Harlingerweg (Voormalig Politiebureau) Voor de woning: Marten Kamp, politie inspecteur/hoerebaas met Engeltje Leeghof, stiefmoeder van de kinderen, en een van de dochters, Achzanna Sophia met een kind van een "klant". De kinderen van de dochters werden verkocht via het schavenek in Leeuwarden door Siebren de Jong, toezichthouder in de hoerekast toen die verplaatst werd naar het voormalige Harlinger veerhuis op het westvliet. Siebren werd later vermoord terug gevonden in de Sneekervaart.
Harlingerweg
Datering: 23-01-1901
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-02507
Tekening in lijstje van de politiepost aan de Harlingererweg (Gesigneerd LW)
Harlingerweg
Datering: 01-07-1981
Fotograaf: Margreet van Vossen
Bron: Collectie HCF
Identificatienummer: A-19-03-00007
Stadspark aan de Harlingerweg. Voorheen was dit de IJsbaan.
Harlingerweg
Bron: Gemeente Waadhoeke
Identificatienummer: A-07-01-00131
Harlingerweg (Voormalig Politiebureau) Voor de woning: Marten Kamp, politie inspecteur/hoerebaas met Engeltje Leeghof, stiefmoeder van de kinderen, en een van de dochters, Achzanna Sophia met een kind van een "klant". De kinderen van de dochters werden verkocht via het schavenek in Leeuwarden door Siebren de Jong, toezichthouder in de hoerekast toen die verplaatst werd naar het voormalige Harlinger veerhuis op het westvliet. Siebren werd later vermoord terug gevonden in de Sneekervaart.
Harlingerweg
Datering: 1901
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00474
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de orginele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00484
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de orginele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00485
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de orginele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00486
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de orginele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00487
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00488
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00489
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00490
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00491
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00492
Het Sjaardemapark. Aangelegd in de jaren 1956-'58 op de plaats van de ijsbaan. De poort is de originele ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Daarvoor stond hij lange tijd bij de ingang van de begraafplaats.
Harlingerweg
Kadasternummer: B198
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00493
Links het tolhuis, gebouwd in 1844, waar van 1894 tot zijn overlijden in 1908 Cornelis Scheltinga tolgaarder was. Zijn vrouw, Antje Fokkema, staande bij de aardappelventer Doede Hoekstra, is er tot de sloop in 1910 blijven wonen. Voor het tolhuis een bolloopster en nog net te zien Otto van der Heide met zijn hondekar op weg naar Harlingen en de kinderen van Pieter de Groot en Sietske de Jong waarschijnlijk op bezoek bij hun oom Jelle Osinga, doodgraver en beheerder begraafplaats die iets verder aan de Harlingerweg woonde.Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort was de ingang van de Hortus van de Franeker Academie, en stond aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Datering: 15-08-1898
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00499
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00500
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Datering: 26-01-1900
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00501
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00502
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00503
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Een groep mannen en kinderen poseren voor de camera
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00504
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Een groep mannen en kinderen poseren voor de camera
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00505
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ). Een groep mannen en kinderen poseren voor de camera
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00506
Het tolhuis aan de Harlingerweg, gebouwd in 1844 en hier reeds afgebroken (in 1910). Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ).
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00507
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00508
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij deingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof ) (Kleur)
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00509
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00510
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910. Rechts de ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij deingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Kadasternummer: B194
Datering: ca 1909
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00511
De ingang van de begraafplaats. Deze poort stond bij de ingang van de Hortus van de Franeker Academie aan de Voorstraat 71 ( Nu de Voorhof )
Harlingerweg
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00512
Het tolhuis aan de Harlingerweg. Gebouwd in 1844 en afgebroken in 1910.
Harlingerweg
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00513

Inwoners

Eigenaars

Grafzerken

Grafzerken in de kerk

In de Martinikerk bevinden zich in totaal 332 grafzerken voorzien van tekst en/of beeldhouwwerk. De oudste steen dateert uit het jaar 1387. De jongste zerk werd gemaakt in 1824. Na 1825 was het verboden om in de kerk begraven te worden.

Somminge grafzerken zijn goed bewaard gebleven, vooral de 27 die langs de muren zijn opgesteld. Een dergelijke steen was kostbaar en kostte vroeger evenveel als een boerderij! Andere grafstenen zijn in de loop van de tijden gebroken, gedeeltelijk zoekgeraakt, afgesleten of opzettelijk beschadigd. Adelijke namen en familiewapens werden zorgvuldig weggebeiteld in de Franse tijd, toen de leus "vrijheid, gelijkheid en broederschap" de boventoon ging voeren. Aan een flink aantal zerken in de kerk is dat heel duidelijk te zien. Er zijn dan krassen aangebracht op bijvoorbeeld het randschrift van een zerk.

Deze beschrijving heeft tot doel een aantal bestaande beschrijvingente bundelen en - vooraf qua nummering van de zerken - met elkaar in overeenstemming te krijgen.

De nummering is ontleend aan:

  • "Register van de grafzerken in de Martinikerk te Franeker", een eerdere uitgave van het College van Kerkvoogden van de Nederlands Hervormde Kerk Franeker.
Gegevens zijn gebundeld uit:

Er is geen nieuw materiaal toegevoegd noch een controle van de gebruikte historische gegevens uitgevoerd.

Namens het College van Kerkrentmeesters  •  Ir. F. Zandveld  •  Secretaris

Ter gevolge van de bouwkundige aanpassing (2015) in de Martinikerk hebben enkele zerken een nieuw positie gekregen.

J. Elsing  •  Lid Collectieve Kerkrentmeesters.


Thanks!

Uw bijdrage betreft :