Leeuwarderweg 2

Straat:Leeuwarderweg
Huisnummer:2
Toevoeging:
Kadasters:B 315
1713:Uitburen
1808:Uitburen 2
1885:Uitburen 21
1908:Uitburen 34
Foto's
Inwoners
Eigenaars

Foto's

De voormalige scheepswerf van Brandsma, nu woonhuis
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B315
Datering: 1977
Bron: Reinder Baas, Stichting tot behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-02-01-00131
werklieden van Scheepswerf Brandsma aan de Donjumervaart met adres Leeuwarderweg 2
Leeuwarderweg 2
Datering: 1928
Bron: Sietske Bergema
Identificatienummer: A-02-02-00851
Scheepswerf Brandsma aan de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2
Datering: 2013
Bron: Paul Terpstra
Identificatienummer: A-08-04-00004
Winterpret op de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2
Datering: 1968-1971
Fotograaf: Sippy Roosma-de Vries
Bron: Sippy Roosma-de Vries ( van dochter Jelly Hilverda)
Identificatienummer: A-18-02-00093
Noorderbolwerk met op de achtergrond de werf van Brandsma
Leeuwarderweg 2
Datering: 1910 - 1930
Fotograaf: Richtje Strubbe-Driebergen
Bron: Richtje Strubbe-Driebergen (Via Andries Tol)
Identificatienummer: A-19-01-00048
De scheepswerf van Brandsma
Leeuwarderweg 2
Datering: 1910 - 1930
Fotograaf: Richtje Strubbe-Driebergen
Bron: Richtje Strubbe-Driebergen (Via Andries Tol)
Identificatienummer: A-19-01-00049
Het woonhuis (Links) en de voormalige helling van Scheepswerf Brandsma
Leeuwarderweg 2
Bron: Vereniging Vrienden van de Stad Franeker
Identificatienummer: A-23-01-00154
Schaatsen op de Donjumervaart met rechts de werf van Brandsma en verderop Arkens 1
Leeuwarderweg 2
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00320
De Scheepswerf van Brandsma met de helling aan de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B313
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00839
De Scheepswerf van Brandsma met de helling aan de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B313
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00840
De Scheepswerf van Brandsma met de helling aan de Donjumervaart en de Loré straat op de achtergrond
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B313
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00844
De Scheepswerf van Brandsma met de helling aan de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B313
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00846
Jan Martens Bollema en Dieuwke (Joke) Jager met hond Max.
Leeuwarderweg 2
Bron: Aafke Bollema
Identificatienummer: A-04-01-00071
Personeel van scheepswerf Brandsma om de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B315
Bron: A.Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00071
Leeuwarderweg 2 Dongjumervaart - Noordergracht
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B315
Datering: 1975
Bron: Stichting tot Behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-19-02-00307
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart waar een pontje of overzet (Overhaal) ligt. Een skutsje ligt op de helling.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Datering: ca 1908
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00369
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart waar een pontje of overzet (Overhaal) ligt. Een skutsje ligt op de helling.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Datering: ca 1908
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00370
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart waar een pontje of overzet (Overhaal) ligt. Een skutsje ligt op de helling.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Datering: ca 1908
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00371
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart waar een pontje of overzet (Overhaal) ligt.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00372
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart waar een pontje of overzet (Overhaal) ligt.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00373
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart. Het is winter, mensen schaatsen en vegen een baantje. Er staat een Koek-en-zopie tentje.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Datering: 00-01-1901
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00374
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart. Een skutsje ligt op de helling.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00375
De scheepswerf van Brandsma op de hoek van de stadsgracht en de Dongjumervaart. Een skutsje ligt op de helling. Boomstammen liggen in de stadsgracht.
Leeuwarderweg 2
Kadasternummer: B 315
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00376
Zicht op Leeuwarderweg 2 ( Nu Bloemketerp 2 ) met links achteraan de Woonboten aan de Schalsumervaart
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06468
De oude scheepswerf aan Brandsma aan de Leeuwarderweg 2
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06602
De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06627
De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06630
De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2 gezien vanaf Bloemketerp
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06632
De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2 gezien vanaf Bloemketerp. Op de voorgrond de volkstuintjes
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06633
De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06634
Winter. Sneeuw. De oude scheepswerf van Brandsma aan de Leeuwarderweg 2 in winterkleed
Leeuwarderweg 2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-06654
De Scheepswerf van Brandsma op de hoek Donjumervaart en stadsgracht
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00557
Winter. De Scheepswerf van Brandsma op de hoek Donjumervaart en stadsgracht
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00563
De Scheepswerf van Brandsma op de hoek Donjumervaart en stadsgracht
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00564
De Scheepswerf van Brandsma op de hoek Donjumervaart en stadsgracht
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00565
De Scheepswerf van Brandsma op de hoek Donjumervaart en stadsgracht. Een schip ligt op de helling
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00566
Het personeel van scheepswerf Brandsma met Plaat of ijzerwerkers en klinkers
Leeuwarderweg 2
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00567
op de achtergrond De Scheepswerf van Brandsma met de helling aan de Donjumervaart
Leeuwarderweg 2,4
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00845
Bloemketerp genomen vanaf het Leeuwarderend. Eerst de tuinderij/groentekwekkerij van de Vries, en daarachter de voormalige scheepswerf van Brandsma
Leeuwarderweg 4,2
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-05460
Leeuwarderweg. Hier achter was de kwekerij van groente kweker Niek Tolsma. Is destijds verplaats naar de Tuinen. Links stond v.h. rusthuis Nieuw Klaarkamp tegenwoordig Roordastate.
Leeuwarderweg
Fotograaf: J. Heitman - de groot
Identificatienummer: A-08-01-00290
Agrarische dagen 1974 775 jaar Stad Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1974
Fotograaf: Arjen Miedema
Bron: Arjen Miedema
Identificatienummer: A-13-01-00060
Agrarische dagen 1974 775 jaar Stad Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1974
Fotograaf: Arjen Miedema
Bron: Arjen Miedema
Identificatienummer: A-13-01-00061
Agrarische dagen 1974 775 jaar Stad Franeker 6 kinderen in een tuin
Leeuwarderweg
Datering: 1974
Bron: Arjen Miedema
Identificatienummer: A-13-01-00072
Boerderij aan de Leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Bron: Vereniging Vrienden van de Stad Franeker
Identificatienummer: A-23-01-00151
Op 1 mei 1924 werd de opdracht verleent aan de de algemene beton en aanemings maatschappij de s'gravenhage voor de bouw van de watertoren in Franeker voor een bedrag van f 83.000 gulden. Het water was ook bestemd voor Harlingen. Voor de aanvoer van water was men ook reeds begonnen vanaf het pompstation burgemerheide. De toren is 47 meter 80 centimeter en heeft en water recervoir van 430 kuub. Op 16 maart 1925 liep het eerste water via een proefbuis op het Oud Katsveld door de leiding. Dit water kwam nog rechtstreekt uit Leeuwarden daar de opslag in de watertoren nog moest worden gevult.
Leeuwarderweg
Datering: 1924
Bron: Facebook, Martin de Boer
Identificatienummer: A-08-02-00820
De bouw van de watertoren aan de leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Datering: 1924
Bron: Facebook, Martin de Boer
Identificatienummer: A-08-02-00821
De bouw van de watertoren aan de leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Datering: 1924
Bron: Facebook, Martin de Boer
Identificatienummer: A-08-02-00822
"Voormalige Rooms Katholieke jongensschool aan de Leeuwarderweg. In de Albartus Teltingstraat zat de Christelijke ULO. Nu is het 't Skoalhûs , een locatie die ambulante zorg bied aan mensen met een beperking." Rechts de benzinepomp van Tjerk Fokkema.
Leeuwarderweg
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00826
Ongeluk met een auto die uit de bocht is gevlogen
Leeuwarderweg
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00832
Ongeluk met een auto die uit de bocht is gevlogen
Leeuwarderweg
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00833
"Voormalige Rooms Katholieke jongensschool aan de Leeuwarderweg. De vlag hangt in top want Princes Beatrix is net geboren. In de Albartus Teltingstraat zat de Christelijke ULO. Nu is het 't Skoalhûs , een locatie die ambulante zorg bied aan mensen met een beperking." Rechts de benzinepomp van Tjerk Fokkema.
Leeuwarderweg
Datering: 1938
Bron: G. van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-00836
De bouw van de watertoren
Leeuwarderweg
Datering: 1924-1925
Bron: A. Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00072
De bouw van de watertoren
Leeuwarderweg
Datering: 1924-1925
Bron: A. Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00073
De bouw van de watertoren
Leeuwarderweg
Datering: 1924-1925
Bron: A. Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00074
De bouw van de watertoren
Leeuwarderweg
Datering: 1924-1925
Bron: A. Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00075
Onderhoud aan de watertoren in Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1967
Bron: A. Jellema
Identificatienummer: A-10-02-00076
Leeuwarderweg , boerderij a.d. waar nu rotonde Burg.Dijkstraweg is (in 1967 afgebroken)
Leeuwarderweg
Bron: Stichting tot Behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-19-02-00308
Leeuwarderweg Watertoren in aanbouw
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Stichting tot Behoud van het Franeker Stadsschoon
Identificatienummer: A-19-02-00309
Tweede Wereldoorlog: Bevrijding: Vrachtwagen met Artillerie achter de wagen van het Calgary regiment rijden op de Leeuwarderweg.
Leeuwarderweg
Datering: 15-04-1945
Bron: Facebook: Jan Douwe Joustra
Identificatienummer: A-04-01-00607
Melkkar van Klaas Douwes Schat met uitventer Tjerk Prins. "Dhr. Schat liet zijn melk uitventen door Tjerk Prins. Het zag er op dit plaatje van ca. 1917 allemaal zeer acceptabel uit: de hond, de kar met kan en de jonge Prins. De kan kon 83 liter melk bevatten. De melkprijs was 5 cent per liter". (C.R. Roersma)
Leeuwarderweg
Datering: ca 1917
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00320
Onderhoud aan de watertoren in Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1967
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00322
Onderhoud aan de watertoren in Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1967
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00323
De Watertoren van Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00324
De Watertoren van Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00325
De Watertoren van Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00326
De Watertoren van Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00327
De Watertoren van Franeker
Leeuwarderweg
Datering: 1925
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00328
"De spinnekopmolen genaamd “Arkens“ gebouwd in 1835 op Arkens. voor de bouw van het Schalsumerplan werd de molen verplaatst in 1973 naar de huidige plaats. De molen was vanouds met de merkwaardige “vlinderwieken“ uitgerust; voorheen was dit zowel op de voor- als achterzoom voorzien van zelfzwichting. Dit systeem is indertijd bedacht door molenmaker Westra uit Franeker. Het bemalingsgebied “Arkens“ was vanouds voor Friese begrippen tamelijk diep.Thans is de zelfzwichting niet aanwezig; bij de overplaatsing is daarvan afgezien.Eén van de vijf spinnekoppen met een achtkante ondertoren in Fryslân. De molen wordt op zijn plaats gehouden door de oorspronkelijke bevestiging aan zware bolstenen. Deze enige met vlinderwieken uitgeruste molen van Nederland" (bron:stichtingmonumentenwaadhoeke)
Leeuwarderweg
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00329
"De spinnekopmolen genaamd “Arkens“ gebouwd in 1835 op Arkens. voor de bouw van het Schalsumerplan werd de molen verplaatst in 1973 naar de huidige plaats. De molen was vanouds met de merkwaardige “vlinderwieken“ uitgerust; voorheen was dit zowel op de voor- als achterzoom voorzien van zelfzwichting. Dit systeem is indertijd bedacht door molenmaker Westra uit Franeker. Het bemalingsgebied “Arkens“ was vanouds voor Friese begrippen tamelijk diep.Thans is de zelfzwichting niet aanwezig; bij de overplaatsing is daarvan afgezien.Eén van de vijf spinnekoppen met een achtkante ondertoren in Fryslân. De molen wordt op zijn plaats gehouden door de oorspronkelijke bevestiging aan zware bolstenen. Deze enige met vlinderwieken uitgeruste molen van Nederland" (bron:stichtingmonumentenwaadhoeke)
Leeuwarderweg
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00330
"De spinnekopmolen genaamd “Arkens“ gebouwd in 1835 op Arkens. voor de bouw van het Schalsumerplan werd de molen verplaatst in 1973 naar de huidige plaats. De molen was vanouds met de merkwaardige “vlinderwieken“ uitgerust; voorheen was dit zowel op de voor- als achterzoom voorzien van zelfzwichting. Dit systeem is indertijd bedacht door molenmaker Westra uit Franeker. Het bemalingsgebied “Arkens“ was vanouds voor Friese begrippen tamelijk diep.Thans is de zelfzwichting niet aanwezig; bij de overplaatsing is daarvan afgezien.Eén van de vijf spinnekoppen met een achtkante ondertoren in Fryslân. De molen wordt op zijn plaats gehouden door de oorspronkelijke bevestiging aan zware bolstenen. Deze enige met vlinderwieken uitgeruste molen van Nederland" (bron:stichtingmonumentenwaadhoeke)
Leeuwarderweg
Bron: Guido Vermei
Identificatienummer: A-23-02-00331
De Leeuwarderweg en Salverdervaart nog bijna zonder bebouwing
Leeuwarderweg
Datering: 1850
Bron: Henk Kreger
Identificatienummer: A-11-01-00249
De Leeuwarderweg en Salverdervaart nog bijna zonder bebouwing
Leeuwarderweg
Datering: 1885
Bron: Henk Kreger
Identificatienummer: A-11-01-00250
De eerste bebouwing aan de Salvervaart, en het station aan de Leeuwarderweg is gebouwd voor de tramlijn.
Leeuwarderweg
Datering: 1907
Bron: Henk Kreger
Identificatienummer: A-11-01-00251
Leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Datering: 1917
Bron: Henk Kreger
Identificatienummer: A-11-01-00252
Vernummering in 1933 van de Leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Datering: 1933
Bron: Henk Kreger
Identificatienummer: A-11-01-00253
Boerderij aan de Leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00572
De watertoren aan de Leeuwarderweg
Leeuwarderweg
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00573
Op 1 mei 1924 werd de opdracht verleent aan de de algemene beton en aanemings maatschappij de s'gravenhage voor de bouw van de watertoren in Franeker voor een bedrag van f 83.000 gulden. Het water was ook bestemd voor Harlingen. Voor de aanvoer van water was men ook reeds begonnen vanaf het pompstation burgemerheide. De toren is 47 meter 80 centimeter en heeft en water recervoir van 430 kuub. Op 16 maart 1925 liep het eerste water via een proefbuis op het Oud Katsveld door de leiding. Dit water kwam nog rechtstreeks uit Leeuwarden daar de opslag in de watertoren nog moest worden gevult.
Leeuwarderweg
Bron: Willem Miedema
Identificatienummer: A-13-04-00575

Inwoners

Eigenaars

Grafzerken

Grafzerken in de kerk

In de Martinikerk bevinden zich in totaal 332 grafzerken voorzien van tekst en/of beeldhouwwerk. De oudste steen dateert uit het jaar 1387. De jongste zerk werd gemaakt in 1824. Na 1825 was het verboden om in de kerk begraven te worden.

Somminge grafzerken zijn goed bewaard gebleven, vooral de 27 die langs de muren zijn opgesteld. Een dergelijke steen was kostbaar en kostte vroeger evenveel als een boerderij! Andere grafstenen zijn in de loop van de tijden gebroken, gedeeltelijk zoekgeraakt, afgesleten of opzettelijk beschadigd. Adelijke namen en familiewapens werden zorgvuldig weggebeiteld in de Franse tijd, toen de leus "vrijheid, gelijkheid en broederschap" de boventoon ging voeren. Aan een flink aantal zerken in de kerk is dat heel duidelijk te zien. Er zijn dan krassen aangebracht op bijvoorbeeld het randschrift van een zerk.

Deze beschrijving heeft tot doel een aantal bestaande beschrijvingente bundelen en - vooraf qua nummering van de zerken - met elkaar in overeenstemming te krijgen.

De nummering is ontleend aan:

  • "Register van de grafzerken in de Martinikerk te Franeker", een eerdere uitgave van het College van Kerkvoogden van de Nederlands Hervormde Kerk Franeker.
Gegevens zijn gebundeld uit:

Er is geen nieuw materiaal toegevoegd noch een controle van de gebruikte historische gegevens uitgevoerd.

Namens het College van Kerkrentmeesters  •  Ir. F. Zandveld  •  Secretaris

Ter gevolge van de bouwkundige aanpassing (2015) in de Martinikerk hebben enkele zerken een nieuw positie gekregen.

J. Elsing  •  Lid Collectieve Kerkrentmeesters.


Thanks!

Uw bijdrage betreft :