Langhuis 13 (1851 UB 20a)

Straat:Langhuis
Huisnummer:13
Toevoeging:1851 UB 20a
Kadasters:D 627
1713:
1808:
1885:Uitburen 62
1908:Uitburen 95
Foto's
Inwoners
Eigenaars

Foto's

Roordaburg lag ter hoogte van Langhuis 7 Halverwege de laatste gebouwen van het Oostelijk Industrieterrein en de waterzuivering.
Langhuis
Bron: Archief Stichting Historisch Centrum Franeker
Identificatienummer: A-04-01-05459
"Op 19 mei 1965 ontsnapte Franeker aan een ramp waarbij doden hadden kunnen vallen. Om 12 minuten voor één reed de dieseltrein Leeuwarden - Harlingen langs de stortopslag bij langhuis. De stort werd door de baggerfirma de Boer uit Zaandam gebruikt om de bagger uit het van Harinxsmakanaal op te slaan. Machinist Hoekstra had tijdens het passeren al een groot gat in de 10 meter hoge dijk gezien en in Franeker aangekomen direct de rijkspolitie ingelicht. Niet wetende dat kort na het passeren van de trein de dijk met een donderend geraas was ingestort. De toegesnelde werknemers van het baggerbedrijf konden niets meer uitrichten omdat het gat in de dijk snel groter werd er er tonnen water en bagger de weilanden instroomde en de rails over een afstand van 40 meter werd vernield. Het gat was al snel ruim 15 meter breed en 10 meter diep. De koeien in het weiland stonden in no time diep in de blubber. De trein bleef langere tijd in Franeker staan omdat er overleg moest komen wat te doen met de vele passagiers in Franeker, Dronrijp en Deinum. Na een half uur mocht de trein vertrekken naar Harlingen en alleen als een soort pendeldienst tussen Franeker en Harlingen rijden. Er werden bussen ingezet voor de mensen in Dronrijp en Deinum. Eerst een bus van de NOF en later meer bussen tussen Franeker, de beide dorpen en Leeuwarden. Ging men er nog vanuit dat de stremming een dag zou duren, maar dat liep anders. Het repareren van de bedding en rails duurde meer dan een week. "
Langhuis
Datering: 00-05-1965
Bron: Gerard van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-02572
"Op 19 mei 1965 ontsnapte Franeker aan een ramp waarbij doden hadden kunnen vallen. Om 12 minuten voor één reed de dieseltrein Leeuwarden - Harlingen langs de stortopslag bij langhuis. De stort werd door de baggerfirma de Boer uit Zaandam gebruikt om de bagger uit het van Harinxsmakanaal op te slaan. Machinist Hoekstra had tijdens het passeren al een groot gat in de 10 meter hoge dijk gezien en in Franeker aangekomen direct de rijkspolitie ingelicht. Niet wetende dat kort na het passeren van de trein de dijk met een donderend geraas was ingestort. De toegesnelde werknemers van het baggerbedrijf konden niets meer uitrichten omdat het gat in de dijk snel groter werd er er tonnen water en bagger de weilanden instroomde en de rails over een afstand van 40 meter werd vernield. Het gat was al snel ruim 15 meter breed en 10 meter diep. De koeien in het weiland stonden in no time diep in de blubber. De trein bleef langere tijd in Franeker staan omdat er overleg moest komen wat te doen met de vele passagiers in Franeker, Dronrijp en Deinum. Na een half uur mocht de trein vertrekken naar Harlingen en alleen als een soort pendeldienst tussen Franeker en Harlingen rijden. Er werden bussen ingezet voor de mensen in Dronrijp en Deinum. Eerst een bus van de NOF en later meer bussen tussen Franeker, de beide dorpen en Leeuwarden. Ging men er nog vanuit dat de stremming een dag zou duren, maar dat liep anders. Het repareren van de bedding en rails duurde meer dan een week. "
Langhuis
Datering: 00-05-1965
Bron: Gerard van der Heide
Identificatienummer: A-08-02-02573

Inwoners

Eigenaars

Grafzerken

Grafzerken in de kerk

In de Martinikerk bevinden zich in totaal 332 grafzerken voorzien van tekst en/of beeldhouwwerk. De oudste steen dateert uit het jaar 1387. De jongste zerk werd gemaakt in 1824. Na 1825 was het verboden om in de kerk begraven te worden.

Somminge grafzerken zijn goed bewaard gebleven, vooral de 27 die langs de muren zijn opgesteld. Een dergelijke steen was kostbaar en kostte vroeger evenveel als een boerderij! Andere grafstenen zijn in de loop van de tijden gebroken, gedeeltelijk zoekgeraakt, afgesleten of opzettelijk beschadigd. Adelijke namen en familiewapens werden zorgvuldig weggebeiteld in de Franse tijd, toen de leus "vrijheid, gelijkheid en broederschap" de boventoon ging voeren. Aan een flink aantal zerken in de kerk is dat heel duidelijk te zien. Er zijn dan krassen aangebracht op bijvoorbeeld het randschrift van een zerk.

Deze beschrijving heeft tot doel een aantal bestaande beschrijvingente bundelen en - vooraf qua nummering van de zerken - met elkaar in overeenstemming te krijgen.

De nummering is ontleend aan:

  • "Register van de grafzerken in de Martinikerk te Franeker", een eerdere uitgave van het College van Kerkvoogden van de Nederlands Hervormde Kerk Franeker.
Gegevens zijn gebundeld uit:

Er is geen nieuw materiaal toegevoegd noch een controle van de gebruikte historische gegevens uitgevoerd.

Namens het College van Kerkrentmeesters  •  Ir. F. Zandveld  •  Secretaris

Ter gevolge van de bouwkundige aanpassing (2015) in de Martinikerk hebben enkele zerken een nieuw positie gekregen.

J. Elsing  •  Lid Collectieve Kerkrentmeesters.


Thanks!

Uw bijdrage betreft :